Warning: Use of undefined constant nohtml - assumed 'nohtml' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/9/5/1/vskdyk.dk/httpd.www/modules/News/print.php on line 30 Warning: Use of undefined constant nohtml - assumed 'nohtml' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/9/5/1/vskdyk.dk/httpd.www/modules/News/print.php on line 37 Vedb├Žk Sportsdykkerklub - Et sommer postkort fra Cypern


Et sommer postkort fra Cypern
Dato: S°ndag, 13. april 1997 kl. 20:53:00
Emne: Nyt fra klubmedlem


Årets sommerferie gik i år til Cypern.

Cypern ligger i Middelhavet og har siden 1974 været delt i en græsk og en tyrkisk del. Den græske del er størst og har ca. 600.000 indbyggere. En FN kontrolleret bufferzone skiller den tyrkiske republik på nordcypern fra resten af landet.

Med en afstand på 70 Km til Tyrkiet og 100 km til Syrien er Cyperns beliggenhed strategisk vigtigt rent militært. England har stadig en stor base på øen som stadig bliver brugt - sidst under Golf krigen.



Cypern er et ret så populært rejsemål med ca. 2 mill. Turister om året. Den store turisme gør at de unge hellere vil arbejde på hotellerne, hvor lønnen er højere end arbejde i landbruget.

Når man er ejer af et dykkercertifikat, er det jo helt naturligt, at bruge det, når man er ude at rejse. Inden jeg tog hjemmefra vidste jeg, at jeg skulle dykke på et vrag, der hedder Zenobia. Zenobia er en Roll-on Roll-off fragt færge på 12000T, 172,02 m lang og 23,04 m bred og med plads til 140 passagerer. Bygget i 1970 på Kockmus i Malmø.

Den 7. Juni 1980 kl. 0230 sank hun. Katastrofen skete p.g.a. en computerfejl til ballasttaknene. Hun pumpede vand ind med det resultat at hun fik slagside. Følgerne heraf blev at lasten forskubbede sig.

Grundet underforsikring blev der ikke gjort noget forsøg på at hæve hende. Den dag i dag ligger Zenobia 1500 m fra Larnaca fiskerihavn på 18-41 m, stadig med de 104 lastbiler, 17 trailere og et antal biler ombord.

Jeg kontaktede Sunfish Divers for at komme ned på Zenobia. Jeg blev hentet på hotellet kl. 08.15 og kørt til deres center i Ayia Napa. Medens jeg ordnede betalingen og underskrev diverse papirer blev mit udstyr fundet frem. Efter afprøvning blev det hele smidt på en trailer. Fra centret var der godt en times kørsel til Larnaca. Noget af det man skal være opmærksom på, når man rejser i varmen er væskebalancen. Det kræver utroligt meget væske, når temperaturen nærmer sig de 40o og især når man skal ud og dykke.

Husk det!

Da vi kom til Larnaca blev vores udstyr bragt ombord på det skib, der skulle sejle os ud til vraget. Om bord blev vi delt op i hold på 4 plus en divemaster. Inden vi iklædte os, var der en briefing om vraget, bundtid, max. Dybde og sikkerhedsstop.

Makkertjek og så i vandet. Da jeg stak hoved under, kunne jeg se vraget. "Det kan ikke passe, at der er så langt ned", tænkte jeg. Et kort øjeblik havde jeg glemt, at jeg var i Middelhavet og ikke Øresund. Næste gang jeg så på min dybdemåler stod den på 29 m, det var bare helt fantastisk og sikke en sigt 20-30m.

Vi blev guidet rundt på vraget, først på broen, derefter til lastrummene med de mange lastbiler og trailer, som stadig hang i deres stropper, derefter til restauranten alt imens vi svømmede rundt og fik nye indtryk blev vores bevægelse nøje fulgt af en flok baracudaer.

Der var så meget at se på, at jeg til tider glemte den aftalte max. Dybde. Divemasteren gjorde tegn til opstigning - var der allerede gået 30 min? Det føltes som om jeg lige var dumpet i, men ak opad skulle jeg med sikkerhedsstop på 5 m og så til overfladen. Et fantisk dyk med masser af nye indtryk fra en verden under vandet. Et suk må jeg nok drage, tiden gik for hurtigt, jeg fik kun set en brøkdel af det store vrag, men absolut en oplevelse rigere.

Hele turen med transport til og fra hotellet og med alt udstyr løb op i den beskedne sum af 279 kr.

Det var pengene værd.

Lars Parker.







Denne artikel kommer fra Vedb├Žk Sportsdykkerklub
http://vskdyk.dk/

Internetadressen til denne artikel er:
http://vskdyk.dk//modules.php?name=News&file=article&sid=46