Moduler
Brugernavn

Kodeord

Glemt kodeord - klik her
Er du ikke oprettet som bruger? Du kan kontakte webmaster og bede om at f en brugerprofil. Som bruger og klubmedlem kan du deltage i arrangementer via kalenderen, ndre opstning, skrive artikler og kommentarer samt modtage vores nyhedsbrev.
Warning: preg_match(): Unknown modifier '/' in /customers/9/5/1/vskdyk.dk/httpd.www/includes/counter.php on line 35 Warning: preg_match(): Unknown modifier 'p' in /customers/9/5/1/vskdyk.dk/httpd.www/includes/counter.php on line 35 Warning: preg_match(): Unknown modifier '/' in /customers/9/5/1/vskdyk.dk/httpd.www/includes/counter.php on line 35
 SSK Sommertur til Egersund 1997
Nyt fra klubmedlem

Lørdag den 12 juli blev for nogens vedkommende startet med Quiche Lorraine fra FAKTA og reparations-Gin&Tonic. Vejret var fremragende og vi kunne se frem til halvanden time i bil til Sjællands Odde - 1 time 40 minutter på færge - 3 timer op gennem Jylland i bil til et by der begynder med `H' og lugter af fisk (det var hvad Carsten og Casper, vore 2 tour-truckers, kunne huske om destinationen, men de nåede da frem efter at have presset den til lejligheden lejede lastvogn til grænsen).

Vel ankommen til Hanstholm, holdende i kø foran et busstoppested på vej til færgeterminalen, læner en 200 kg tung æblekindet type, der intelligensmæssigt minder om resultatet af en bror og søster med lidt for tætte relationer sig ind ad bildøren og siger ´BUUUUUUUUUUS'.

`Nej det er ikke en bus', forsøger vi at forklare - men han ser bare forvirret ud et par minutter og læner sig ind i bilen, med et spørgende udtryk og siger atter: `BUUUUUUUUUUS?'. Vi kører sikkert ombord på færgen, der dufter af fisk og kan se frem til 7-8 timer med et alt for stort indtag af Galliano Hot Shots, indtil vi næste morgen ankommer til Egersund.

Vi var nu i den mindre heldige situation, at vi ikke havde adressen på dykkerklubbens hus, kun den oplysning at det lå omtrent 1,5 km fra havnen.

Vi kørte således lidt frem og tilbage (besøgte bl.a. den lokale fiskeoliefabrik), men fandt endelig noget der lignede. Nu havde vi bare det problem at huset var FORSVARLIGT aflåst.

Vi prøvede at ringe til vore værter, men kunne ikke få fat i nogen af dem. Heldigvis viste det sig at en af årets kursister sandsynligvis må have haft en noget blakket fortid, for lynhurtigt blev der stillet en stige op ad husgavlen og med et creditcard, blev et vindue afhaspet - og så var vi inde! (Hva' så Grill-Bill ? Nu kører vi med klatten) Et medlem af Egersund Dykkerklub dukkede op et par timer senere og fortalte at han havde stået nede på havnen lørdag aften og viftet med et stort skilt og forventning om at vi arriverede 12 timer før, men det gjorde vi ikke.......

Vi kom allerede ud at dykke søndag eftermiddag, hvor vi startede nede fra havnen med klubbens Hansevik både, der havde lidt flere hestekræfter end både vores gummibåd og Triton, og sejlede ud til en anden dykkerklubs (Octopus) klubhus, som ligger placeret omkring 30 meter over havets overflade, på toppen af et skær (perfekt udsigt, men sur ..., at slæbe bly og flasker. Det blev så til 40 minutter på et par-og-tyve meter gennem de meget karakteristiske norske tangskove.

De næste dage byder så på fremragende dykning på lodrette klippevæge og i huler og naturligvis en del små skader i forbindelse med fald fra både, klipper m.m..

Jeg selv pådrog mig et emfysem i den højre pegefinger (grin bare), da jeg sad og rodede med en sivende flaskeventil, der pludselig udsatte min finger for 200 bar, hvilket umiddelbart resulterede i, at jeg dansede omkring og udstødte Kaptajn Haddock'ske eder, samt min finger blev meget øm, dobbelt så stor, samt gav nogle mærkelige knitrende lyde fra sig, når man trykkede på den.

Det viste sig at emfysemer i ekstremiteterne kunne dykkes væk, for efter 20 minutter på 36,3 meter - dykkestedet var vraget Gudrun i Flekkefjord - er skaden kureret!!!! Gudrun er iøvrigt et meget stort Anders And vrag, hvor masten begynder på 12 meter, dækket på 33 meter og bunden på ca 55 meter. Så stor, at en betydelig del af de vrag vi dykker på i Øresund, sagtens kunne lige i hendes lastrum).

Midt i ugen kører vi til Lysefjord, hvor Preikestolen (Prædikestolen på dansk), befinder sig. Det er en 600 meter høj lodret klippe, med et stort plateau-agtigt udhæng, hvorfra der er en fantastisk udsigt over det nærliggende landskab.

Den sidste dag tog vi til Stapnes ovre på den modsatte side af fjorden, lidt mod syd, for bl.a. dykke på vraget Landan - endnu et Anders And vrag. Landan er (eller rettere var) et fragtskib, der sank i 1950'erne. Det var en fantastisk fornemmelse at lade sig falde næsten lodret ned til 43,5 meter og kunne overskue det 30-40 meter lange vrag uden lys. Under vraget svømmer en lange på ca 1,5 meter - en anelse større end hvad vi havde set de foregående dage. Man kan svømme igennem lastrum og kigge på skruen osv. Turen op efter 15 minutter på bunden er lang, specielt da der er tvungen deko på både 6- og 3-meter trinnet. Den dag får vi i øvrigt selskab af Erling Svenssen der er undervandsfortograf og en særdeles kompetent hobbyhavbiolog i sin fritid (15.000 billeder), og han logger den dag sit dyk nummer 2253 på 21 år (i klubben logger man i gennemsnit 100-150 dyk pr år).

Vi har fra vore guider, frivillige fra Egersund Dykkerklub, erfaret at man i Norge gerne dykker alene, forholdsvis dybt 50-60 meter - vi hørte også et dyk til 113 meter på atmosfærisk luft omtalt. Men på trods af dette havde der kun været 3-4 trykkammerbehandlinger i hele klubbens historie.

Søndag morgen (i går) stod vi så op kl 0500 for at gøre rent og kunne nå at komme ned til færgen og holde i kø kl 0645.

Efter en del færgesejlads og kørsel i nogle nu temmelig pakkede biler kunne vi temmelig trætte og mættede af oplevelser slæbe vores udstyr ind i klubhuset på Vedbæk Strandvej 366.

René

PS. Hvad er ligheden mellem en jomfru og en telefon? Spørg Jacob Storm

PPS. priserner i Norge er hårrejsende:
Hamburg ryg pr. kg. Nkr 200,-
Torsk pr. kg. Nkr. 44,-
9 V batteri Nkr 76,.
20 stk cigaretter Nkr 54,-

Publiceret af ReneRyeLarsen Dato: Mandag, 21. juli 1997 kl. 21:17:53

Relaterede links
· Mere om Nyt fra klubmedlem
· Artikler af ReneRyeLarsen

Mest lste artikel om Nyt fra klubmedlem:
Ny badevandsvarsling for Øresund

Artiklens stemmer
Gennemsnitlig stemme: 0
Stemmer: 0

Vr venlig lige at stemme p denne artikel:

Fremragende
Meget God
God
OK
Drlig

Valg

Printervenlig side Printervenlig side

"SSK Sommertur til Egersund 1997" | Log ind / Bliv bruger | 0 kommentarer
Alle kommentarer tilhrer indsenderen. Vi er ikke ansvarlige for indholdet og kan ikke tages som udtryk for vores synspunkter.

Anonyme kan ikke skrive kommentarer. Vr venlig at oprette dig som bruger.