Moduler
Brugernavn

Kodeord

Glemt kodeord - klik her
Er du ikke oprettet som bruger? Du kan kontakte webmaster og bede om at f en brugerprofil. Som bruger og klubmedlem kan du deltage i arrangementer via kalenderen, ndre opstning, skrive artikler og kommentarer samt modtage vores nyhedsbrev.
 Tur til Landgangsbåden blev til strømdyk
Ture/aktiviteterJanickMantov skriver:

Dagens tur var slået op som dobbeltdyk og vi mødte forventningsfulde til en dag med godt vejr på sundet. Med udgangspunkt i alge-opblomstring og dagens strømforhold diskuterede vi lidt, hvor vi helst ville hen - vi besluttede i fællesskab at tage til Landgangsbåden...

Vi var 4 deltagere - og ikke et specielt godt sammentømret hold, så der var i begyndelsen lidt forvirring og misforståelser - dette gav anledning til at 'skipper Janick' gjorde lidt ekstra ud af at forklare sig og blev lidt mere pertentlig med at kontrollere og sikre sig, end en normal tur giver anledning til.

Ude af havnen blev vi mødt af en ordenlig sø - bølgerne slog ind over fordækket og skyllede insekter af forruden på styrhuset, så meget hurtigt stod vi alle 4 indenfor - Stephen i bar overkrop, for han havde fået sit første 'dyk' på fordækket og nu hang hans t-shirt til tørre. Exe stod og var meget koncentreret - bekymret for om han vile blive søsyg... men efterhånden som vi kom tættere på Sverige, lagde søen sig og det blev ganske behagelig sejlads.

Ved Landgangsbåden tog det sin tid at slå vraget - jeg sejlede for lave omdrejninger med 30 graders afvigelse på kompasset, for at kompensere for strømmen - beslutningen var, at smide bøjen og se på forholdene, så det gjorde vi! Det stod dog hurtigt klart, at her kunne vi ikke dykke - med kun 4 mand i båden var der ikke overskud til at eksperimentere med for stærk strøm, så vi smalede bøje og bundtov op - hvad skulle vi så finde på... bum, bum!

På grund af alger havde vi besluttet at holde os mod østsiden af sundet og på grund af strømmen var vi nødt til at finde på noget andet, det blev til strømdyk ved Ven. Imens Exe og Mikal gjorde klar, tog strømmen os stille og roligt nordpå. Da de var ved at være klar, satte jeg skruen på og sejlede afsted - men der var nu alligevel lidt længere end først antaget, så da vi kom i nærheden af 10m duybde, var det ikke let at udveksle fornuftige budskaber med de to dykkere, som sad klar på fordækket med tørdragter og dobbeltsæt - kun én ting gjaldt: de skulle i vandet hurtigst muligt!!

Vel tilbage ved overfladen var tonen igen imødekommende 'åben for input' - det havde været en behagelig tur, fik vi at vide... så vi skyndte at gøre os klar og komme i vandet - vi fik en herlig tur hen over bunden. Flyvende hen over muslingebanker med rødspætter her og der - dejligt! ...men ak, allerede efter 20 min. måtte vi op - linen til vores overflademarkering knækkede, blot ved belastningen af en dykker med lidt negativ vægt på 8-9 m dybde!

Den hvide (el. gule) nylon flet-line som vi normalt antager har en brudstyrke på op mod 70 kg, bliver altså mør med tiden, så hvis man har linehjul, der har været med i vandet og er blevet udsat for saltvand gennem flere år, kan man altså komme ud for at snoren knækker ved selv ganske få kg belastning - BE WARNED!!

Det er en god idé at skifte sin line ud med mellemrum, hvis man vil være sikker på at have en søgeline som kan føre én tilbage til udgangspunktet.

Vi lavede fri opstigning fra 9 m på åbent vand og tog vores 3 minutter sikkerhedsstop ved 5 m. Alt gik som det skulle, vi fulgtes pænt ad og kom sammen til overfladen - efter opsamling i båden vendte skuden hjemad - med søen og vinden skråt bagfra blev det en hjemtur med dovne, skæve rulninger, men selv Exe klarede turen uden at blive søsyg. Tilbage i havn kunne vi se på skyerne at en front var undervejs ind over o, så det var nu meget godt at vi havde sprunget 2. dyk over og var kommet i havn i god tid.

Alt i alt været en fin tur - lidt anderledes end først planlagt, men sådan er det jo! Tak til co-skipper Mikal samt de to hjælpsomme gaster, Exe og Stephen :-)

Publiceret af janickmantov Dato: Sndag, 03. august 2014 kl. 14:13:25

Artiklens stemmer
Gennemsnitlig stemme: 4
Stemmer: 1

Vr venlig lige at stemme p denne artikel:

Fremragende
Meget God
God
OK
Drlig

Valg

Printervenlig side Printervenlig side

"Tur til Landgangsbåden blev til strømdyk" | Log ind / Bliv bruger | 0 kommentarer
Alle kommentarer tilhrer indsenderen. Vi er ikke ansvarlige for indholdet og kan ikke tages som udtryk for vores synspunkter.

Anonyme kan ikke skrive kommentarer. Vr venlig at oprette dig som bruger.