Moduler
Brugernavn

Kodeord

Glemt kodeord - klik her
Er du ikke oprettet som bruger? Du kan kontakte webmaster og bede om at f en brugerprofil. Som bruger og klubmedlem kan du deltage i arrangementer via kalenderen, ndre opstning, skrive artikler og kommentarer samt modtage vores nyhedsbrev.
 Sommertur til Rødehavet 2010
Ture/aktiviteterChristianSchmock skriver:

Beskrivelse af årets Rødehavstur 2010

Vinterdepression som igangsætter for dykkertiltag

Den gik ikke. Jan, Kenneth, Arne, Mikkel, Julie og jeg mailede lidt frem og tilbage i løbet af vintermånederne og blev enige om at hvis vi ikke kom til Rødehavet i 2010 ville det ikke være et acceptabelt dykkerår. Vi gik derfor i gang med at se hvilke muligheder der var for at komme på tur. Sidste år i maj var et par af os i det sydlige Rødehav på Daedalus, Rocky og Zarbagad med stor succes. Vi var heldige at se hvad vi håbede på af storvildt, så vi var hurtigt enige om at det ikke behøvede at være en kopi af den tur. At det skulle være en live-aboard stod ikke til diskussion. Det blev os hurtigt klart at de fleste af os lagde vægt på at der skulle være rigtig varmt både i vandet og på land og at der også gerne skulle være gode vrag på turen. En personlig begrundelse for det første var, at jeg har udviklet et ganske tæt forhold til min gamle våddragt som jeg har fundet på stranden i Vedbæk. Efterhånden er den blevet så gennemhullet, at der skal ganske varmt tropisk saltvand til for at den udfører sit job tilfredsstillende. Heldigvis respekterede de andre mit irrationelle argument og efter lang tids grundig overvejelse omkring rejseselskab og rute, endte valget med en tur til de nordlige vrag i juli måned. Og igen i år fik vi hvad vi kom efter.

Hvorfor forholdet 6:8 er fremragende på live-aboards

Vi fløj til Hurghada og blev hentet i lufthavnen og kørt ned på havnen en sen mandag aften. Da vi kom frem så der meget tomt ud på vores båd, Amelia. Hurtigt blev der mobiliseret en vældigt imødekommende besætning. Vi fik os en glædelig overraskelse, da det viste sig at vi 6 var de eneste dykkere på båden den kommende uge, og at besætningen på 8 styk ville gøre hvad der stod i deres magt for at vi fik en god tur. Det startede med dykkerplanen. Vi fremlagde hvilke vrag og rev vi gerne ville på og med lidt kyndig konferering med kaptajnen omkring den kommende uges vejrudsigt, endte det med at vores guide Mohammad fik lavet en plan hvor alle dykkerønsker var inkluderet. Vi kunne derfor se frem til Thistlegorm, Abu Nuhas (4 vrag på stribe), Gubal (gode natdyk og et par vrag), Safaga revet og Salem Express. Ud over ruten, var der en anden vigtig del at planlægge efter. Verdensmesterskabet i Fodbold var i fuld gang mens vi var af sted og finalen skulle spilles søndag aften hvor vi gerne skulle komme i land. Mohammad var igen vældig hjælpsom og forsikrede os om at han havde styr på det og ville sikre os bord på en bar til når vi kom i land. Ugen igennem blev vi kun mere glade for, at vi var så få på båden. Masser af plads på sofaerne på soldækket, 6kvm per person til dykkerudstyr og private kahytter. Det eneste der manglede var en eller anden stakkel med mindre erfaring end os selv, hvis færdigheder vi kunne gå at brokke os - over eventuelt krydret med fordomsfulde antagelser om hvorvidt personens færdighedsniveau var repræsentativt for hele personens oprindelseslands befolkning – selvfølgelig under antagelse af at personen ikke kom fra Danmark – eller i hvert fald Storkøbenhavn.

Lidt anekdoter fra dykningen

Frem for en kronologisk beretning om ugens dykning, der selvfølgelig var fantastisk med fin sigt, utrolig biologi og store spændende vrag, så har jeg nedenfor valgt at beskrive et par af oplevelserne dernede fra.

På trods af at vandet er meget varmt og at det ikke er i det nordlige Rødehav at man ser flest store pelagiske fisk og skildpadder, så er vi ved flere dyk heldige at se ørnerokker og det bliver også til skildpadder eksempelvis da vi laver natdyk på det kendte vrag Thistlegorm der blev sænket under anden verdenskrig.

Vi dykkede natdyk hver aften og ugen igennem lykkes det, modsat sidste års tur, for besætningen af ankre op på gode pladser til formålet. Vi havde flere rigtig gode natdyk, og både på Safaga og Gubal var de af høj kvalitet. Af specielle arter så vi Krokodillefisk, Spanish dancer (stor rød nøgensnegl), blæksprutter, mange slags muræner og skaldyr.

På Gubal sker følgende mens vi ligger for anker og venter på at mørket falder på så vi kan komme på natdyk: Pludselig spottes en flok delfiner et par hundrede meter fra båden. Hurtigt får vi mobiliseret en gummibåd og vores snorkeludstyr og af sted det går. Heldet er med os og i den næste time ligger vi i overfladen og svømmer med en flok delfiner (Øresvin), der er ganske legesyge. Der er flere kalve i flokken og de får lov af deres mødre at komme tæt på os. Flere af de ældre delfiner ligger og lurer tricks, så hvis vi eksempelvis dykker ned og snurrer rundt, så gør de det samme. Det er første gang at jeg er i selskab med sådan en flok og selv om det ikke involverede dykkerudstyr var det en af mine bedre oplevelser på turen.

På vraget af færgen Salem Express der sank i halvfemserne og er en af Egyptens store skibskatastrofer, bliver vi tilbudt at svømme ind i vraget for at se omfanget af ulykken. Vraget er over 100m langt, og forholdene er til at man kan svømme hele vejen fra agter til stævn, idet der er flere store udgange undervejs. Alle omkomne er selvfølgelig bjerget, men folks ejendele ligger spredt over alt. Der er en uhyggelig stemning inde i vraget, men samtidig synes jeg at det er en stor oplevelse at fornemme omfanget af katastrofen samtidig med at vraget er kæmpestort og udgør et spændende dyk.

Igennem det meste af ugen var vinden meget kraftig, så der blev planlagt og genplanlagt ugen igennem. På trods af de lidt vanskelige forhold, fik vi dykket det meste af hvad vi gerne ville dog med en enkelt undtagelse. På Abu Nuhas, der ifølge Mohammad betyder noget i retning af ”uheldsrevet” havde vi en tæt-på oplevelse. Bølgerne var store og der blev derfor brugt gummibåde til at fragte os fra læsiden over til den udsatte side hvor vragene befandt sig. Da vi kommer i overfladen efter at have haft et super dyk på Giannis D, er det vanskeligt at komme op i bådende. Det går desværre ud over Jan og Arne, der hhv. bliver fanget hhv. i brændingen og på gummibåden da den kastes ind over revkanten. Mohammad viser sig som en habil svømmer, så han får hurtigt hentet Jans udstyr ud igennem brændingen så Jan selv kan svømme ud i mere roligt vand. Arne sidder imens gummibåden da benzinslangen ryger af ved en fejl, og det vær temmelig dramatisk at se hvordan den lille båd blev kastet ind over revkanten. Heldigvis uden at den kæntrer eller Arne og gummibådsføreren kommer til skade. Efter denne tur beder kaptajnen om vores forståelse for at han gerne vil væk fra Abu Nuhas og hen et sted med mere læ og bedre stednavne. Vi accepterer selvfølgelig, om end flere af os er lidt ærgerlige over at vi kun får dykket 2 af de 4 fine vrag der ligger på revet.

I løbet af turen gik det op for vores guide hvor meget vi gerne ville dykke på vrag når nu vi havde muligheden. Et resultat deraf blev at vi sidste dag hvor der bare var lagt op til hyggedyk inden vi kom i land, kom på en meget fin minestryger lige uden for havnen i Hurghada på 30m vand. En kanon var der, fin mulighed for at svømme igennem vraget indvendigt og utrolig nok så vi en meget lille Mantisreje/søknæler.

Epilog

Den tur vi valgte at tage på tur er en klassisk tur som mange der har dykket i Rødehavet har prøvet. Ikke desto mindre synes jeg at turen var spændende, udfordrende og et godt valg hvis man ikke er for fikseret på at se hajer, men i stedet fremragende kunstige og naturlige rev med at fantastisk dyreliv. På trods af tidspunktet, var der ikke overrendt de steder hvor vi dykkede, og på eksempel Thistlegorm der er et af verdens mest dykkede vrag, havde vi 3 dyk hvor de to af dem kun var med en anden båd liggende på vraget. Det eneste der kræves er, at guiden og kaptajnen kan sammen, således at dykkernes ønsker får lov til at sive op på broen hvor beslutningerne tages. Det lykkedes til fulde på båden Amelia.

Igennem hele ugen sørger VSKs udsendte rødehavsfotograf, Jan for at dokumentere hvad vi ser. Det er blevet til flere fantastiske billeder som kan ses hvis i går ind på www.undervandet.com .

p.s. Det viste sig at vi havde glemt at tage den udmærkede Mohammads religiøse overbevisning i betragtning, da vi lod ham planlægge venuet for vm-finalen i fodbold. Resultatet var at vi sad på en lokal café med udmærket stemning, venlige mennesker men uden mulighed for at få en ærlig kold øl sidste aften på turen. Mikkels ansigtsudtryk sagde alt, da kampen blev fløjtet i gang.

Publiceret af janickmantov Dato: Tirsdag, 28. september 2010 kl. 19:37:28

Artiklens stemmer
Gennemsnitlig stemme: 0
Stemmer: 0

Vr venlig lige at stemme p denne artikel:

Fremragende
Meget God
God
OK
Drlig

Valg

Printervenlig side Printervenlig side

"Sommertur til Rødehavet 2010" | Log ind / Bliv bruger | 0 kommentarer
Alle kommentarer tilhrer indsenderen. Vi er ikke ansvarlige for indholdet og kan ikke tages som udtryk for vores synspunkter.

Anonyme kan ikke skrive kommentarer. Vr venlig at oprette dig som bruger.