Moduler
Brugernavn

Kodeord

Glemt kodeord - klik her
Er du ikke oprettet som bruger? Du kan kontakte webmaster og bede om at f en brugerprofil. Som bruger og klubmedlem kan du deltage i arrangementer via kalenderen, ndre opstning, skrive artikler og kommentarer samt modtage vores nyhedsbrev.
 Blandt kokospalmer og koralhaver i Andaman havet
Nyt fra klubmedlem

Jeg kom vist til at love, at jeg ville prøve at fylde bladet med nogle uddrag at vores samlede undervandsoplevelser i havet omkring Thailand, - The Andaman Sea, den nordøstligste del at Det indiske Ocean, og Siambugten, en udløber at Det sydkinesiske Hav.

Efter 20 timers rejse med skift at fly i Bangkok ankom vi til Øen Phuket i det sydvestlige hjørne at Thailand d.26.02. Phuket er et turistområde og som sådan dyrt at opholde sig i i forhold til Thailand i øvrigt, men meget billigt i forhold til Danmark, i hvert tilfælde hvad angår mad, ophold, transport og souvenirs.... men dykning er dyrt, og de taler om at sætte priserne op dernede!!

Vi valgte at bo ved Kata/Karon Beach på vestsiden at Phuket,
- i en bungalow lidt oppe ad en bjergside med palmer, beostære og hængebugsvin - da dette sted ikke er så overrendt som Patong Beach lidt længere nordpå.

Der var 3-4 dykkercentre at vælge imellem - som havde de samme tilbud om dykkerture på forskellige dage og nogenlunde de samme priser.
Så vi valgte et tilfældigt et og tog på de fleste at deres ture.
Derfor har vi ikke noget at sammenligne med og kan derfor ikke sige, om det vi valgte var specielt godt eller dårligt.

Generelt var turene godt tilrettelagt. Dykkercentret havde egen båd, ca.3 gange større end vores, veludrustet til formålet med besætning, der sørgede for luftpåfyldning og andet. Frokosten var udmærket, og der var servering af kolde drikke og frisk frugt mellem hvert dyk.

Dykkerledelsen derimod vil vi ikke sige så meget om... Der var lidt for meget business-ånd over ledelsen, og lidt for lidt interesse for dykningen som sport og for dykkerne som dykkere.
Der var heller ingen udpræget interesse for at fortælle os om de dyr og planter, vi ville komme til at se, hverken før eller efter dykkene.
- Jeg sammenligner her med dykning på Malta, hvor dykkerlederen gjorde en hel del ud af at fortælle om, hvor vi skulle hen og hvad der specielt var at lægge mærke til.

Det blev til i alt 20 dyk fordelt på 7 dage med nogle dages ophold på landjorden ind imellem for ikke at udvikle gæller.

2 dyk ved Koh Pu - en lille ø lige ud for vores strand.

2 dyk ved Shark Point og Koh Dok Mai

2 dyk ved Roh Racha.og 14 dyk ved Similan Øerne.

KOH PUR

For at lægge lidt blødt ud tog vi et par prøvedyk ud for vores strand - Kata Noj.
Det ene dyk ,om formiddagen, gik med kano og dykkenleder til resterne af et vrag på ca. 18 meters dybde. Kun motorblokken og et par spanter var tilbage.

Sigtbarheden var ca. 6-10 m. og derfor ikke særlig god i betragtning af, hvad vi senere skulle se.
Der var en del farvestrålende stimefisk, flest gule, samt en del trompetfisk i overfladen, men der var flest fisk på selve vraget. Specielt skorpionfisk og dragefisk (Lionfish), så det var med at holde fingrene for sig selv. - en enkelt lille muræne holdt også til ved vraget.

Det andet dyk, om eftermiddagen, gik også med kano og dykkerleder til øen Puh ud for stranden.
Her dykkede vi på koralrev i ca. 7-10 m. dybde. Igen var sigtbarheden ikke noget at prale af. - op til 8 m. Mens vi svømmede rundt blandt korallerne - specielt hjortetaks-koraller( staghorns), hjernekoraller(brain-corals), og nogle få table-koraller - (alle stenkoraller) hang dykkerlederen i meditations-stilling i vandet og så ud som om han sov eller kedede sig, hvilket han også gjorde, sagde han senere. Dette forklarede han med, at dykning i det område ikke var noget at sammenligne med i forhold til Similan-Øerne.
På dette rev myldrede det med de typiske koral-fisk, som koralbarser, klovnfisk, papegøjefisk, kuglefisk, regnbue-fisk, skorpion-fisk, dragefisk, søliljer, søanemoner, søstjerner etc., For 2 dyk med fyldte 12 1. flasker + bly, dykkerleder og kano betalte vi 750 baht pr. person, ca. kr. 230,-

SHARK POINT OG KOR DOK MAI

Næste dag gik til dykkene til 'hajernes mødested' - en lille klippeknold, der stak op af vandet og var beboet af måger, og en større ubeboet Ø Dok Mai, som vi svømmede rundt om. Begge lokaliteter lå ca. i 1/2 times sejllads sydøst for Phuket.
Det var så som så med de hajer, vi mødte. Faktisk kun 1, der flygtede, da den blev omringet af 6-7 dykkere. Det var en leopardhaj, efter sigende ufarlig. Men på den anden side, når det hver dag myldrer med dykkerbåde på stedet, har hajerne såmænd nok fundet et andet mødested. Dybden var på ca. 22 m. Sigten rimelig, fra 10-15 m. Der var nogle fantastisk flotte blå søanemoner, en medium stor hvid muræne, mange dragefisk, og igen stenkoraller - specielt hjernekoraller og mindre viftekoraller samt nogle store svampe, der lignede krukker, med en diameter på 1/2 m. Svømmeturen rundt om øen Dok Mai udartede til, hvem der kunne svømme hurtigst rundt om øen, så vi fik ikke set ret meget. Dykkerlederen skulle absolut nå hele vejen rundt, også om på den mørke nordside.

Vi ville hellere være blevet der, hvor der var lys og liv. øen rejser sig stejlt op af vandet, og klippesiden går lodret ned til en dybde på ca. 50 m.
Vi lå på ca. 20-25 m. Sigten igen fra 10-15 m. På bunden lå der en enkelt leopardhaj, men for dybt til at nå den.

For 2 dyk med fyldte 12 1. flasker + bly, dykkerleder og frokost, samt frugt og vand/sodavand mellem dykkene betalte vi 1050 baht pr.person, ca. kr. 320,- hvilket er standardpris for dagture.

KOH RACHA

Efter en dags pause tog vi på en tur ca. 2 - 2 1/2 times sejllads syd for Phuket til 2 mindre Øer, Racha Noi og Yai. Det første dyk var på flad bund med små koraløer spredt ud over 'vandskabet og lavt vand 8-12 m. Sigten fin, fra 15-20 m.
Her fik vi tid til at se os omkring og fotografere. Det var nok som reaktion på, at vi havde brokket os over hurtigsvømningen den anden dag.
Igen var der primært stenkoraller, en masse hjortetaks-koraller(staghorns) og tablekoraller, og en del ild-koraller(fire-oorals) samt meget få bløde koraller. Der var blå, og gule og rødlige koraller og selvfølgelig hvide.
Der var mængder af koral-fisk i alle regnbuens farver, bl.a. fuglefisk, kongeengelfisk, koralbarser, klovnfisk, kuglefisk, vimpelfisk, trestribede jomfrufisk osv., osv., samt en enkelt pil-rokke(sting-ray) og en enkelt større blæksprutte.

Det andet dyk var såkaldt driftdiving, hvor vi drev med strømmen ca. 2 km ud til en pynt, hvorefter vi svømmede over åbent vand ud til båden, På sine steder var strømmen ret kraftig, så det var med at holde fast på maske og kamera, og samtidig undgå at skrabe maven på de mængder af specielt staghorns, der dækkede bunden så langt øjet rakte. Ellers var det samme plante-og dyreliv som før nævnt.

Koh Raoha er i øvrigt et par næsten ubeboede øer, kun 15 bungalows, 2 små spisesteder, en kridhvid koralstrand og en turkisblå bugt omkranset af kokospalmer.

De fleste af dykker-turene udgår fra Chalong-bugten på øst-siden af Phuket, så vi blev transporteret fra Kata til Chalong i en chaweng - en lille lastvogn med 2 sæder på langs, en 1/2 times tur i hasarderet fart over et bjerg. Aftenen før afgangen til Similan spiste vi på Pan's Lighthouse, et lokalt mødested for sejlere fra hele verden, der her booker sig ind som gaster til Australien, Indonesien og Indien. Pan fulgte med som vores kok til Similan - kan absolut anbefales som kok.

SIMILAN

Similan-Øerne ligger en ca. 7-timers sejllads nord-vest for Phuket, næsten ud for Burmas grænse.
Øerne er fredede og ubeboede, på nær en, hvor regeringen har slået nogle hytter og telte op til brug for forskning. Øerne har ikke navne, men numre fra 1-9.
For at få så meget ud af tiden som muligt sejlede vi om natten, både ud og hjem. (ret hårdt vejr på udturen, specielt når man ligger i stævnen - det var lige som rutschebanen).
For 5 nætter og 4 hele dages dykninger (14 stk.) samt fuld kost(bl.a. frisk tun) og logi, mellemmåltider, alle de dyk, vi ville ha, en besætning der hjalp til med alt (kaptajn, gast og kok) gav vi 8000,- baht pr. person, kr. 2.425,-. Vi var 9 dykkere og 2 dykkerledere i alt. Obs. Vi fik noget rabat, fordi vi havde eget udstyr med!
- ellers ville det have været 10.000 baht.
Båden var en luksus-motorbåd på ca. 15 m. med soldæk og god plads og brusebad (meget, meget lille), 2 kompressorer, gummibåd, 2 is-bokse til kolde drikke m.m.

Det første dyk om morgenen foregik fra gummibåd, hvor flaske påtagning skete i overfladen.
Vi gik ned på nogle og 20 meter. Helt klart blåt, blåt så langt øjet rakte, 50-60 meter. Vi svømmede gennem stejle slugter med store vifte-koraller, over 2 meter i omkreds. Koral-barserne var en anelse større her end sydpå.

Andet dyk et par timer senere (dyk efter computer hele turen) gik ned over skrånende koralrev til ca. 25 m. Vi stødte på et par hummere og en stor aftrækker-fisk, der prøvede at holde styr på sine æg, mens dykkerne sværmede om hende. Hun endte med at blive en smule aggressiv.
På tredje dyk påstod dykkerlederen, han havde set en blacktippet haj, men vi havde været optaget af en kæmpe-muræne, der ikke ville ud af sin koralblok, så...

Næste dag valgte vi en Ø nogle timer nordpå, hvor vi stødte på Cousteau's Calypso, der er ved at foretage undervandsoptagelser på stedet. Kommer i fjerneren om et års tid.

Her gik dykkene lidt dybere, fra 24 m.- 37 m.
Vi fik set den tredje leopard-haj. Da vi gik lidt op fulgte hajens sugefisk (remora) med os, sikkert fordi hajen var flygtet uden den.
Vi fik prøvet at svømme i rivende modstrøm, fordi dykkerlederen absolut skulle hen og se på en hule, der lå tæt på Calypso, i stedet for at blive i den bugt, hvor vi lå for anker.
Om aftenen havde vi et stille dyk i vores overnatningsbugt - Donald Duck Bay, på Ø nr.4.Næste dag lagde vi ud med et dybde-dyk på ca. 40 m. -Det blev kaldt Deep Delight. Da jeg havde 40 bar tilbage, ville jeg gerne op, (da lå vi på en 15 m), men dykker-lederen var langt væk, havde travlt med at fotografere og så det ikke.

Jeg fik fat i ham, da jeg havde 20 bar tilbage.
Jeg fik så lov til at svømme alene tilbage til skibet, der lå og drev - ca. i km i overfladen med det store blå under mig - dybde ukendt. - Det kalder jeg sikkerhed!! Der sendte jeg en venlig tanke til vores prøve i overfladesvømning herhjemme.

Sidste dag tilbragte vi ved den sydligste ø, i en bugt, der blev kaldt Hobbit Land.
Hele bugten er een stor koral-have(table-corals, hjernekoraller, hjortetaks-koraller, ildkoraller etc.), der strækker sig så langt øjet kan se.
Dybde skrånende fra 4-20 m i plateauer.

Hver koralblok var beboet af de nu velkendte koralfisk. Først klovnfisk, jomfrufisk og sergentfisk tættest på korallerne, så kongeengelfisk, kejserengelfisk, vimpelfisk, regnbuefisk, papegøjefisk, kirurgfisk, koralbarser etc., og mellem koraiblokkene større koralbarser og nogle store stribede flagermusefisk (70 cm.) samt stimefisk i massevis, gule, blå, glas.
En enkelt skildpadde blev det også til og i det fjerne blå et par barracudaer.

Jeg behøver vel ikke sige, at øen er en rigtig Robinson Orusoe Ø, med øde strande, kokospalmer, en lille jungle og et enkelt spor af en havskildpaddes slæbe- og gravespor i sandet.

Og det var så Similan-Øerne....

KOH SAMUI OG KOH TAO.

Vi tog derefter med lokal bumlebus tværs over landet til Siam-bugten på Thailands Østkyst, til Koh Samui, og fandt en bungalow med udsigt over havet på den nordlige del af Samui i Bo Phut.
I hovedbyen NaThon fandt vi to dykkercentre, et der så ret lukket ud, og et, der havde kontor i en restaurant. Vi tog sidstnævnte og bookede os ind på en 2-dages tur til Icoh Tao, en lille ø midt i Siam-bugten, der ikke er blevet kendt af turister endnu!
For 2 dage med kost, logi, fyldte tanke og bly samt 4 dyk betalte vi 2500 baht kr. 760,-
Vi fik lidt rabat pga. af eget udstyr.

Inden denne tur tog vi på en snorkeltur til Koh Pha-Ngan, nord for Koh Samui, og stødte her på ødelagte, smuldrende koraller, en elendig sigt, masser af søpølser og næsten ingen fisk, men øen er fantastisk, med uberørt natur, få turister og ingen biler og anden larm. Senere skulle vi erfare, at sådan er synet overalt i Siam bugten.
Selv ude ved Koh Tao, langt fra civilisationen, er korallerne ved at gå i opløsning, vandet er uklart, rødligt.

Sigten ned til Ca. 5 m. Meget få fisk, og i øvrigt at en anden art end på vestkysten af Thailand, men det er jo også et andet hav. Om det er forurening eller hvad ved jeg ikke, men det er et sørgeligt syn.

Et enkelt dyk var rimeligt med god sigt, op til 15 m. Dybde 25 m. - Klipperev med bløde koraller, og masser af fiskenet. Tunfiske-stimer i det fjerne.
Men dette dyk foregik også midt ude på det åbne hav, hvor fiskepladserne er.

I øvrigt var dykkerlederen italiener og optaget at et elevhold (4 stk.), så vi fik lov til at passe os selv. (vi var 5 dykkere). Faktisk var han slet ikke med os nede.

Båden var ikke særlig velegnet til formålet, besætningen sad på deres flade og kiggede, maden var ikke noget at skrive hjem om, og overnatningen foregik i en uhumsk gæstehytte på Koh Tao.

Så på Koh Tao og Koh Samui er omgivelserne idylliske, med lange hvide strande, kokospalmer og buddhastatuer, men desværre har livet i havet det meget dårligt.

Derfor var vi glade for, at vi havde valgt Phuket og Similan først.

Så får i ikke mere for den 10-øre

Publiceret af Marianne Gauguin Dato: Onsdag, 22. marts 1989 kl. 19:40:19

Relaterede links
· Mere om Nyt fra klubmedlem
· Artikler af Marianne Gauguin

Mest lste artikel om Nyt fra klubmedlem:
Ny badevandsvarsling for Øresund

Artiklens stemmer
Gennemsnitlig stemme: 0
Stemmer: 0

Vr venlig lige at stemme p denne artikel:

Fremragende
Meget God
God
OK
Drlig

Valg

Printervenlig side Printervenlig side

"Blandt kokospalmer og koralhaver i Andaman havet" | Log ind / Bliv bruger | 0 kommentarer
Alle kommentarer tilhrer indsenderen. Vi er ikke ansvarlige for indholdet og kan ikke tages som udtryk for vores synspunkter.

Anonyme kan ikke skrive kommentarer. Vr venlig at oprette dig som bruger.